• Skip to primary navigation
  • Skip to main content

Slovotepec

Další web používající WordPress

  • Blog
  • Reference
  • O mně
  • Kontakt
  • Show Search
Hide Search

O kritice a jak se s ní vyrovnat

Určitě to znáte, dáte si na něčem fakt záležet. Vložili jste do toho kus sebe.

Prostě – máte ze svého díla opravdu dobrý pocit.

V nejlepší víře dílo publikujete na internetu/odešlete zákazníkovi/předáte šéfovi.

Pak to ale přijde…

Místo očekávaného souhlasu či dokonce pochvaly dostanete akorát kritiku.

Třebas dobře myšlenou. Třebas slušně prezentovanou. Ale přesto kritiku.

Možná vás to akorát rozčílí. Možná vám to bude líto. Možná si řeknete, že tohle nemáte zapotřebí a příště se na to můžete vykašlat.

Každopádně ten dobrý pocit je v háji a místo něj jen samé negativní myšlenky.

Radši si na kritiku zvykněte

Jste vysokohorský poustevník stranící se lidí?

Dovolím si tipnout, že asi spíš ne.

Protože se občas setkáváme s ostatními lidmi, kritice se nevyhne nikdo z nás – jakkoliv by se nám to možná líbilo.

Schopnost vyrovnat se s kritikou tak, aby nám nezkazila celý den, by se tedy jistě hodila každému.

Nikdo není neomylný

Ne. Dokonce ani vy.

Každý se může občas zmýlit, každý občas udělá větší či menší chybu.

Pamatujte na to, až vás po přečtení kritiky začne chytat vztek. Kritik se vás možná nesnaží bezdůvodně rozčílit a shodit před ostatními, třeba se vám opravdu snaží pomoci.

Kritika je nezbytná

Jak můžete odstranit chyby, když nevíte, že něco děláte špatně?

Poučte se z kritiky. Buďte za ni vděční.

Kritika znamená, že vy nebo vaše dílo někomu stojíte za tu námahu a čas, který mu kritika zabere.

Každá kritika bolí

Se stim smiř!

Do díla jste vložili kus sebe. Snažili jste se být co nejlepší. No a teď vám tu někdo vyčítá, že náš výtvor není dost dobrý?!

To prostě člověka zabolí.

Nedejbože, když je to navíc kritika veřejná – třeba v komentářích na internetu…

Neberte si to osobně!

Dobrá kritika má výhrady pouze proti vašemu dílu, nikoliv vůči vaší osobě.

Přesto z vlastní zkušenosti moc dobře vím, že to člověka svádí brát kritiku nikoliv jako snahu pomoci, ale jako náznak, že nejsme dost dobří.

Zkuste se na kritiku podívat s nadhledem. Pokuste se v ní nalézt to dobré a hlavně – neberte si ji osobně.

Pozor! Nepleťte si ad hominem útok s kritikou!

Lidi, kteří bez věcných argumentů pouze útočí na autora, nemá smysl brát příliš vážně.

Jak se vyrovnat s kritikou od klienta

Kritika od vašeho klienta se od těch ostatních liší v jedné podstatné drobnosti.

Na kritiku od klienta musíte – nebo byste aspoň měli – reagovat a případné výtky zapracovat do odevzdávaného díla.

Pokud vám od klienta přišla ostrá kritika, která vás rozhodila či rovnou rozčílila, nereagujte okamžitě. Mohlo by to dopadnout katastrofálně. (vyzkoušeno za vás)

Dopřejte si čas na vychladnutí a poté v klidu a věcně zareagujte.

Při vyhodnocování kritiky pamatujte na to, že váš klient nemusí mít dostatečné znalosti oboru, a proto nemusí být schopen jasně a konstruktivně zformulovat své výhrady.

Není-li vám to z kritiky jasné, zeptejte se, co přesně klientovi vadí. Požádejte ho, aby vám sdělil, jaká je jeho představa a jak můžete dílo vylepšit.

Pokud se váš klient v kritice mýlí, poučte ho – slušně a bez zbytečného povyšování se. Chcete mu přeci pomoci, nikoliv ho ponížit.

Jak se vyrovnat s kritikou v komentářích na internetu

Kritizovat – to znamená usvědčit autora, že to nedělá tak, jak bych to dělal já, kdybych to uměl.
Karel Čapek

S kritikou na internetu je to těžké.

Každý si může říkat, co chce. A věční stěžovači toho rádi využívají.

Jak taky může vypadat komentářová kritika na českém internetu se podívejte třeba zde: Co přivádí české lékaře k hysterii?

To je naprostý odpad.

Možná se tam někde vyskytují zajímavé myšlenky a výtky, ale pokud je autorka rozumná a chce si zachovat zdravou mysl, vůbec komentáře číst nebude.

Ignorujte trolly!

Nenechte se rozhodit trollem. Rozčilovat lidi a nutit je ke zbytečné a vyhrocené diskuzi je pro ně zábavou.

Občas je sice obtížné trolla rozeznat. Pokud ho však poznáte, ignorujte ho.

Nemá smysl se s ním dohadovat.

Kritici bývají vždy hlasitější než ostatní

Jsme už tak naprogramovaní.

Když jsme spokojení, řekneme si “jo to bylo dobrý” a jdeme dál. Když je ale někdo nespokojen, naprdne se a má potřebu to světu sdělit.

Kritici nemusí být vaší cílovou skupinou

Zvažte, zda budete přikládat váhu kritice od lidí, pro které vaše dílo nebylo určeno.

Může to mít smysl, pokud chcete své obecenstvo rozšířit. Ale také to může být úplně zbytečné a ztráta času.

Jak se vyrovnáváte s kritikou vy?

Máte své vlastní metody, díky kterým jste se ještě z kritiky nezbláznili?

Podělte se o ně s ostatními a napište je do komentářů dole.

Written by:
Martin Šauer
Published on:
21. 2. 2013
Thoughts:
8 Comments

Categories: Práce

Reader Interactions

Comments

  1. Lukáš Pítra

    21. 2. 2013 at 13:38

    Pokud jde o kritiku v komentářích, na sociálních sítích a dalších veřejně přístupných kanálech .. osvědčilo se mi slušně a stručně reagovat na místě, ale intenzivnější debatu (co se stalo, proč se stalo, jak to řešit) přesunout mimo veřejný kanál (na email, P2P, telefon). Nechat se zatáhnout do ublížených diskuzí neprospívá vůbec nikomu 🙂

    A co se trollů týče .. jsem celkem fanda je mazat, tam kde to lze. „Hatery“ a další prudiče, co se neumí ani podepsat natož komunikovat celou větou, případně vykutálence, co si třeba ke mně na blog chodí se svým affiliate webem „zalinkbuildovat“ bez milosti mažu 🙂

    Odpovědět
    • Martin Šauer

      21. 2. 2013 at 16:20

      S mazáním trollů a haterů rozhodně souhlasím.

      Prospěje to jak tobě, tak tvým čtenářům, kteří se nebudou muset probírat komentáři bez přidané hodnoty.

      Odpovědět
  2. Jan

    21. 2. 2013 at 16:31

    O čem je tento článek? Proč vznikl?

    Odpovědět
  3. MaK.

    23. 2. 2013 at 11:46

    Výborný článek, Martine! Měl by jej číst každý začínající, nejen copywriter. Ze své vlastní zkušenosti vím, že po uvědomění si pohledu druhých, a po snaze vcítit se do jejich role, se mi pracuje asi 1000x lépe, snadněji, čistěji.
    Ať se daří!
    MaK.

    Odpovědět
    • Martin Šauer

      23. 2. 2013 at 16:42

      Díky Mariáne! Jsem rád, že se líbí.

      Snaha a schopnost vcítit se do ostatních resp. zákazníka je skutečně naprosto nezbytná pro práci copywritera.

      Odpovědět
  4. AT

    19. 5. 2013 at 0:56

    Po dnešnej tvrdej kritike mi tento článok pomohol prestať sa ľutovať 🙂

    Odpovědět
  5. weve

    9. 3. 2014 at 21:29

    Díky, hezky napsáno… Zapíšu si za uši: nebrat kritiku osobně a dívat se na „problém“ očima toho druhého… Je fakt že oprávněná kritika nás v mnoha věcech posouvá dále…
    přeji mnoho zdaru a přiměřenou dávku kritiky každému 😀

    Odpovědět
  6. Pavel Jartym

    10. 11. 2014 at 16:54

    Pěkný článek.

    Souhlasím s tím, že na kritiku – sám mám také odzkoušeno – je nejlépe nereagovat ihned.

    Emoce jsou prostě holky proradný a jakmile se jednou dostanou ke slovu, tak z toho může být někdy malér jako hrom.

    Osobně si myslím, že kritika je věcí, ke které si každý z nás (lidí myšleno obecně) musí vybudovat tzv. dynamicky proměnný vztah a postoj.

    Bez budování takovéhoto postoje, to s námi jinak bude mávat nahoru a dolu.

    Nebo aspoň já si to tak vždy snažím vyhodnotit, o jaký typ kritiky jde, kdo je kritik apod.

    Taky se mi líbí citát K. Čapka, který jsem doposavaď neznal.

    Odpovědět

Napsat komentář: Jan Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Footer

Copyright © 2025 · Navigation Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in