Taky sbíráte písemná doporučení (testimonialy) od spokojených zákazníků?
Pokud ne, začněte.
Lepší pozdě než nikdy.
Písemná doporučení jsou totiž marketingový poklad, který vám pomůže získat zákazníky nové.
Já sbírám písemná doporučení u své prezentace v katalogu nezávislých profesionálů navolnenoze.cz, který provozuje Robert Vlach.
Doporučení totiž mají vliv na vaši pozici v katalogu. A čím lepší pozice, tím větší šance, že si hledající zákazník vybere spíše vás než vašeho konkurenta.
Už se mi podařilo sesbírat slušnou řádku doporučení, přesto byli nade mnou v katalogu copywriterů jiní, kteří jich mají méně.
Je tedy zřejmé, že hodnotu písemných doporučení neurčuje pouze jejich počet.
Je za tím ještě něco jiného.
@slovotepec @martintomcik @lukaspitra Řekněme, že doporučení s kompletními údaji a uveřejněným kontaktem je víc než jen podepsané Jan N. 😉
— Robert Vlach (@robertvlach) April 2, 2013
Aha, takže čím více údajů spokojený zákazník vyplní a zveřejní při odesílání písemného doporučení, tím větší má doporučení hodnotu!
A ono to vlastně dává smysl. Až si říkám, že mě to mohlo taky napadnout…
Když na sebe doporučující zanechá kontakty, je doporučení mnohem důvěryhodnější.
Potenciální zákazníci mu uvěří spíše, než doporučení podepsanému pouze jménem bez odkazů, telefonů či jiných kontaktních informací.
Poučení do budoucna:
Dále si o písemných doporučeních a jak je získávat přečtěte na blogu Roberta: Písemná doporučení
Jak získáváte doporučení od zákazníků vy? Máte na to vlastní metody? Využíváte nějaký online nástroj?
Podělte se s ostatními a napište komentář.
Doplnění:
pozice v katalogu Na volné noze je mj. dána specializací — čím širší záběr (více štítků), tím nižší pozice, ale zase ve větším množství štítků (a jejich kombinací)
Robert Vlach v komentáři ještě upřesnil řazení v katalogu navonenoze.cz.
Lukáš Pítra
Osobně mi nejlépe funguje požádat o doporučení osobně (nebo alespoň zavolat) a s určitým časovým odstupem, kdy se práce projeví na tvrdých číslech. Na začátku nolnonovžství jsem udělal párkrát tu chybu, že jsem o referenci požádal hned po dokončení práce a je fakt, že získané reference nevyzněly tak pěkně, jako ty od zákazníků již počítajících nárůsty toho či onoho. Jó, SEO, na to se musí počkat .. 🙂
Martin Šauer
Správné načasování a osobní přístup jsou důležité i při získávání doporučení.
To je moc dobrý tip, Lukáši. Díky!
Robert Vlach
Martine díky za pěkný článek, osvěty kolem používání testimoniálů není nikdy dost! Malé upřesnění: pozice v katalogu Na volné noze je mj. dána specializací — čím širší záběr (více štítků), tím nižší pozice, ale zase ve větším množství štítků (a jejich kombinací). Je to spravedlivý a vyvážený systém. A ještě doporučení pro tebe: určitě bych doporučoval přidat do dolní části prezentace nějaký přehled profesních úspěchů a milníků (viz můj letošní článek v blogu Na volné noze) a případně doplnit galerii náhledů webů či tiskovin, na nichž jsi pracoval. Ještě jednou díky za pěkný článek a přeji hodně zdaru na volné noze!
Martin Šauer
Děkuji za upřesnění Roberte. Doplním to do článku.
Prezentaci navolnonoze.cz bych rád brzy celou přepracoval, takže tvé doporučení rozhodně zohledním. Díky!
Filip
Naprostá pravda. Sypu si popel na hlavu…budu to muset co nejrychleji napravit.
Kvasnička Jan
Moc pěkný článek. Načasování je opravdu hodně důležité. Také doporučení sbírám, jak na LinkedIn tak na NVN, a musím říci, že zákazníci kolikrát velice kladně hodnotí vůbec to, že se člověk snaží od nich získat zpětnou vazbu. Pro ně je to určitý závazek ohodnotit spolupráci a pro mě je to vždy velice přínosné.