Myšlenkové mapy používají úspěšní kreativní lidé již velice dlouhou dobu. Pokud jste se s nimi zatím nesetkali, určitě byste se měli s myšlenkovými mapami seznámit!
Dobře vypracovaná myšlenková mapa vám usnadní a urychlí řešení problémů a návrh projektů.
Myšlenkové mapy? Co to je?!
Myšlenkové mapy (Mind maps) jsou perfektním způsobem, jak si můžete uspořádat myšlenky a analyzovat problémy. Myšlenkové mapy jsou také ideální pro strukturovaný zápis poznámek.
Jak taková myšlenková mapa vypadá? Většinou nějak takhle…
Toto je myšlenková mapa, která znázorňuje strukturu tohoto webu.
Ve středu je hlavní téma mapy, v tomto případě název webu. Se středem jsou čarou spojeny podstránky. Tyto podstránky jsou poté spojeny s tématy, kterým se podstránky budou věnovat.
Jak vám myšlenkové mapy usnadní copywriting?
Co mají společného myšlenkové mapy a web copywriting? Každý správný copywriter si musí shromáždit a uspořádat velké množství informací o zadaném tématu. To vše ještě před tím, než začne psát.
Musí se dobře seznámit s produktem a firmou. Musí analyzovat vlastnosti produktu a vyvodit benefity pro cílové zákazníky. Musí si předem připravit strukturu textu a mnoho dalšího. Těžko si takové množství informací budete pamatovat. Proto je také potřeba si vše někam zapsat.
Právě k tomu se vám budou výborně hodit myšlenkové mapy. Doprostřed myšlenkové mapy si zapíšete název projektu, produktu či firmy a dáte se do analýzy.
Práce s myšlenkovými mapami je velice intuitivní, rychlá a zábavná. Výsledek je také většinou mnohem názornější než prostý psaný text.
Jak začít s myšlenkovými mapami?
Začít s myšlenkovými mapami je naprosto jednoduché. Najděte si kus volného papíru a tužku. Doprostřed papíru napište název projektu a začněte zapisovat jednotlivé části projektu okolo tohoto názvu. Postupně přidávejte další a další informace. Jakmile již nemáte co přidat, máte před sebou pěkně strukturovaný zápis problému.
Software nebo radši papír a tužka?
Pokud, jako mnoho copywriterů, strávíte většinu pracovní doby za klávesnicí počítače, zřejmě pro vás bude lepší používat nějaký software. K dispozici jsou jak placené, tak i free programy pro tvorbu myšlenkových map. Mezi nejpopulárnější řešení zdarma patří XMind a FreeMind. Já doporučuji Xmind, protože je velice jednoduchý na ovládání a výsledné mapy vypadají k světu.
Na druhou stranu, pokud často pracujete mimo kancelář, kde nemáte k dispozici počítač, využijete spíše tužku a papír. Takto můžete zaznamenávat své nápady klidně ve vlaku či v kavárně na papírový ubrousek. Nevýhodou řešení „papír a tužka“ je složitější úprava hotových map. Bez gumy se většinou neobejdete.
Výhody myšlenkové mapy na počítači
- Velice rychlá tvorba map
- Můžete je okamžitě odeslat svým klientům či spolupracovníkům
- Úpravy jsou velice jednoduché, nemusí se gumovat jako na papíře
Výhody myšlenkové mapy na papíře
- Mobilita – papír a tužku máte k dispozici prakticky všude
- Psaní rukou a kreslení může být zdrojem nových nápadů
- Myšlenkovou mapu máte hned po ruce a nemusíte ji tisknout
Co byste měli udělat dále?
Nainstalujte si aplikaci na tvorbu myšlenkových map XMind, která je v základní verzi naprosto zdarma a je dostupná pro všechny hlavní operační systémy.
Mějte vždy při sobě kousek papíru a tužku s gumou a pokud dostanete nový nápad na projekt, zkuste si ho zaznamenat jako myšlenkovou mapu.
Máte již nějaké zkušenosti s myšlenkovými mapami? Co se vám na myšlenkových mapách líbí nejvíce a co vám naopak vadí? Podělte se o svůj názor s ostatními a napište komentář.
vpavlin
Kromě aplikace pro počítač a papíru s tužkou se hodí i aplikace pro mobil. Pro Android se mi osvědčila aplikace Thinking Space
Martin Šauer
Thinkin Space vypadá perfektně. Díky! (http://www.thinkingspace.net/)
Já v poslední době používám víc http://workflowy.com/, sice to není přímo na myšlenkové mapy, ale je to jednoduchý a velice praktický nástroj.
vpavlin
Na seznamy a v podstatě TODO listy jsem používal http://www.strikeapp.com/.
WorkFlowy vypadá mnohem lépe:-) Díky za tip
Martin Mažár
Článok mi moc nepomohol. Neviem si predstaviť prácu s Mind maps. Ale začo máte môj obdiv je štruktúra textu a krásne skryté affiliate linky, či už hovoríme o tomto článku alebo článku o vizitkách. Musím povedať, že sa jedná o dobrú prácu copywritera. Ľudia sa môžu od vás učiť.