Neviděli jste ho někde? Je to docela vzácný druh. Ale pokud se vám poštěstí s ním spolupracovat, užívejte si to!
Pokud nejste copywriter, na chvilku si představte, že se živíte psaním textů, a zamyslete se. Jak by měl vypadal váš zlatý zákazník?
Jak by se měl chovat, aby spolupráce s ním by byla jedna radost? Abyste po dokončení práce měli super pocit a těšili se na další zakázky od něj.
Co všechno by musel takový zlatý zákazník splňovat?
Komunikuje – slušně a pravidelně
Zlatý zákazník odpovídá na emaily a zvedá telefony. Nemusí nutně odpovídat do hodiny, ale do příštího dne by to bylo super. Prostě se na vás nevykašle, když něco potřebujete.
Pokud zákazník dlouho neodpovídá, často dojde k výraznému zdržení práce. Pak se může jen dost těžko divit, že text není včas.
Veškerá komunikace by měla probíhat samozřejmě ve vší slušnosti a pokud možno pozitivním stylem. Pokud se na vás zákazník rozčiluje a třeba vám i nadává, určitě se nebudete cítit moc dobře a řešení problému to pomůže pramálo.
Dodá materiály
Zlatý zákazník vám dodá všechny potřebné materiály. Pošle vám kompletní informace o produktu i firmě. Co nejpřesněji vám popíše cílovou skupinu a hlavně jakého výsledku by měl copywriting dosáhnout.
Díky tomu vám ušetří čas, který byste jinak strávili hledáním informací, a vy se můžete naplno věnovat tvorbě textu.
Není-li napoprvé spokojen, požádá o další úpravy
Občas se prostě stane, že klient není hned napoprvé spokojen s vaší prací. Výsledek není podle jeho představ. Prostě očekával něco trochu jiného a teď co dál?
Nejhorší, co se vám může stát je, že klient přestane komunikovat, naštve se a navíc své rozhořčení šíří do světa. S něčím takovým bohužel dost těžko můžete něco udělat. Pokud o vás začne psát na internetu, tak snad jen stručný vysvětlující komentář.
A přitom stačilo málo a zákazník mohl perfektní text podle svých představ. Stačilo, aby slušně napsal, že není spokojen a jaké úpravy je potřeba udělat. Protože vám záleží na jeho spokojenosti, těch pár úprav jistě rádi uděláte. Je to lepší a méně nákladné než naštvaný a ukecaný zákazník.
Napíše testimonial a doporučí vás kamarádům
Zlatý zákazník vám po dokončení spolupráce napíše doporučení (testimonial) a svým kamarádům poví o vašich skvělých službách. Doporučení si můžete vystavit na zeď a z jeho kamarádů se třeba stanou vaši nový zákazníci.
Většinu zákazníků nenapadne napsat doporučení, dokonce ani když jsou vaší prací naprosto uneseni. Neváhejte proto a požádejte. Pokud byli skutečně spokojeni, rádi vám vyhoví. Vy tak získáte výborný nástroj, jak budovat důvěru u nových zákazníků.
Jak vypadá váš zlatý zákazník? Čím vám dokáže klient opravdu udělat radost? Popište ho v komentáři.
[…] Každý freelancer (profesionál na volné noze) občas musí pracovat s klientem, kterého byste určitě neoznačili za zlatého zákazníka. […]